Endüstri Ürünleri Tasarımında Gestalt Teorisi


Gestalt teorisini parçalarının toplamından fazlasını ifade eden organize bütünü olarak tanımlayabiliriz. Gestalt teorisine göre bütün pek çok ögelerden oluşur ve bu ögelerin her biri tek başına bütünü yansıtmaz. Bir araya gelerek bütünü oluştururlar.Bir tasarımın başarısı ürünün tasarlandığı biçimde algılanabilir olması ile ölçülebilir. Bu doğrultuda gestalt teorisi prensiplerini tasarımcının tasarım sürecine dahil etmesi yararına olacaktır.

Tasarımcı ürünü tasarlarken vermek istediği mesajı kullanıcıların en doğru nasıl algılayabileceği üzerine çalışmalar yapar.Ürünün doğru algılanmasını sağlamak, tasarımcı için, tasarım sürecinin en önemli aşamalarından biridir.

Dış dünyaya ait bütün bilgileri duyum ve algı yoluyla elde ederiz.
Duyum; bir duyu organının uyarılmasıyla ortaya çıkan psiko-fizyolojik olaydır.
Algı; bir şeye dikkatini yönelterek o şeyin bilincine varmaktır.

Gestalt algı teorisi görsel algılamanın nasıl gerçekleştiği, bu gerçekleşme sürecinde nelerin etkili olduğu, içerden ve dışardan bu süreci nasıl etkilediklerini açıklamaya odaklanmıştır.

Endüstri ürünlerinden gestalt teorisi; farklı fonksiyonları bünyesinde bulunduran ara yüz tasarımlarında sıklıkça başvurulan bir yöntemdir.

Başlıca bazı gestalt teorisi kanunları;
**Benzerlik
**Yakınlık
**Kapalılık
**Simetri
**Figür-fon ilişkisi
**Devamlılık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Tasarım Felsefesi

Avrupa’da Gotik, Rönesans ve Barok Mimarileri

Antropometri ve Ergonomi